Je moet heel veel van mensen houden! Maar dat niet alleen: voor Norma is het ook een verhaal van passie, investeren en goed stressmanagement. Wanneer toekomstige bruiden en bruidegommen de organisatie van hun bruiloft aan Norma toevertrouwen, geven ze iets meer dan een budget, maar een deel van hun privacy. Ontmoeting met een belegde Weddingplanner, nieuwsgierig naar alles en ambitieus.
Hallo Norma, hoe gaat het?
Hallo Sandra, het gaat geweldig met je, bedankt, ik hoop dat jij dat ook doet!
Wat was jouw inspiratie om jezelf te lanceren als Weddingplanner, na 10 jaar in de grafische sector, vooral in de wereld van bruiloften?
Ik ben dus allereerst weddingplanner, maar ook weddingdesigner, beide opleidingen heb ik afgerond. Het is mijn taak om het hele verborgen deel van de ijsberg te bedekken! Dat wil zeggen de organisatie van de bruiloft van A tot Z of à la carte afhankelijk van wat u kiest en wat u nodig heeft. Dit omvat het zoeken naar medewerkers: ik stel dienstverleners voor, vervolgens beheer ik de afspraken, offerteaanvragen, validaties, aanbetalingen, bezoeken en de coördinatie van de grote dag. Ik organiseer de week voorafgaand aan de bruiloft, evenals alle laatste details. Ik ben de hele dag ter plaatse aanwezig, meestal tot en met de taart, om te controleren of alles naar behoren verloopt, om eventuele onvoorziene gebeurtenissen op te vangen, etc.
Wat de indeling van de ruimte betreft, zorg ik voor het herladen van alle decoratieve elementen, stel ik de verschillende plekken voor om te versieren, doe ik suggesties... Brunch de volgende dag ook, nou ja, alles. En je kunt elke dienst afzonderlijk kiezen, zoals het pak. Het is echt gepersonaliseerd voor elk verzoek, omdat elke bruiloft anders is.
Welke troeven zijn volgens u nodig om dit beroep uit te oefenen?
Voor mij zijn de noodzakelijke troeven om dit werk te doen dus het liefhebben van de liefde! Daarnaast moet je luisteren, tussen de regels door weten te lezen en de verlangens van het bruidspaar, die zelf soms niet weten wat ze willen, ontcijferen. En natuurlijk moet je georganiseerd zijn en vooral de druk verdragen.
Al 1 jaar actief, wat zijn je grootste ervaringen/successen geweest, maar ook de obstakels die je mogelijk op je pad bent tegengekomen?
Al een jaar ja! Mijn beste ervaringen zijn het ontmoeten van elk van de koppels waarmee ik heb mogen samenwerken en het zien van de sterren in hun ogen op de grote dag, het zien van hen gelukkig... Vooral als ze goede vrienden zijn, is het zelfs nog ontroerender om bijdragen aan dit geluk. Er zullen zeker obstakels komen en helaas kan ik niet alles alleen doen. Ik hoop dus iemand te vinden waar ik affiniteit mee heb, die mij begrijpt, die een beetje op dezelfde manier werkt als ik, die dezelfde visie heeft, kortom mijn dubbelganger! Het moet mij natuurlijk ook iets extra's opleveren, ik blijf open.
Wat verwachten toekomstige bruiden en bruidegommen, als expert, het meest als ze je vragen om hun vakbond te organiseren?
Wat ze het meest verwachten als ze een beroep op mij doen, is eigenlijk dat ik ze verlos van de mentale last die dat met zich mee kan brengen. Dat ze er niet aan hoeven te denken om de cateraar terug te bellen om te valideren, voor het technisch bezoek te gaan, na te denken over het bestellen en versturen van de uitnodigingen, de inrichting van elke ruimte te beheren... dat ze nergens omkijken naar hebben. zorgen, afgezien van de keuze van kleding en kostuum (lacht).
Als een bruid en bruidegom een beroep op mij willen doen, voor een volledige dienstverlening, dan is dat zo'n 5.500 euro, maar er zijn veel details waar je rekening mee moet houden (aantal gasten, locatie, etc.) maar als het alleen voor de coördinatie is de D-day kost bijvoorbeeld vanaf 690 euro (afhankelijk van het aantal gasten en dienstverleners).
Wat zijn je favoriete vakgebieden en de leuke kanten van je werk?
Mijn favoriete vakgebied is decoratie, chic, verfijnd, maar decoratie in het algemeen vind ik er dol op. En dankzij mijn werk heb ik de mogelijkheid om elke keer andere decoraties voor te stellen, dus het is geweldig, ik geniet ervan!
Als je je de evolutie van dit beroep zou moeten voorstellen, welke zou dat dan zijn?
De evolutie van het vak weddingplanner? Van mijn kant zou ik het graag in het buitenland willen ontwikkelen en bruiloften op Ibiza willen aanbieden, bijvoorbeeld in Mexico of Israël, dat zou ongelooflijk zijn! Maar ik heb nog veel werk te doen voordat ik daar aankom, maar ik geloof erin.
Je bent ook moeder van twee jonge kinderen, is het niet te ingewikkeld om je tijd te beheren?
Het is waar dat het met twee baby's jonger dan twee jaar moeilijk is om alles onder controle te houden. Maar als we goed georganiseerd zijn, komen we er doorheen. Gelukkig kan ik rekenen op hun vader die heel attent is, mij steunt en ongelooflijk goed is met de kinderen! Je moet een balans vinden en als je die eenmaal hebt gevonden, kom je in het ritme.
Wat mogen wij jou wensen voor een gelukkig nieuwjaar 2024?
Voor dit jaar 2024 kun je mij natuurlijk veel bruiloften wensen, maar ook veel andere evenementen zoals verjaardagen (die ik graag versier), doopfeesten en vooral veel liefde, lachen en delen!
https://www.instagram.com/promises_bynorma/